Channel: Arbete – Socialdemokraterna i Göteborg

Ny mötesplats

$
0

Onsdagar är normalt kommunstyrelsedagar och platsen för sammanträdena är tämligen given det vill säja i stadshuset. Därför var denna onsdag ovanlig eftersom hela kommunstyrelsen var förflyttad ut till en av stans stora arbetsgivare, Volvo AB och Volco Cars.

Förutom traditionellt styreselsemöte fick vi därför också information om senaste utvecklingen vad det gäller fordon, bränslen och säkerhet. I bland när man sitter lite på avstånd från Volvo:s anläggningar är det svårt att föreställa sig hur gigantiskt stort detta verksamhetsområde egentligen är. Både geografiskt på själva Hisingen men också naturligtvis också globalt. Det är inga små lokalproducenter av fordon som vi har inom kommungränsen utan två globala aktörer vars produkter ger möjligheter till mängder av människor att transportera sig, får gods att förflytta sig och självklart också skapar arbetstillfällen inte minst för oss här hemma. Så samtalet kom naturligt in på utbildning och personalförsörjning också. Senast i går kunde vi höra att allt färre elever söker de yrkesinriktade gymnasierna och det är självklart ett problem för framtiden. Än så länge verkar dock GTC, Göteborgs tekniska college som bl.a. Volvo och Göteborg har tillsammans klarat sig väl. Inte minst beroende på det varvade utbildnings och praktikprogram som Volvo AB tagit initiativ till. Det känns som en gedigen satsning.

Det är en sak att höra talas om nya bränslen och nya fordon. Det är självklart något annat att själv få möjligheten att testa. För första gången i mitt liv har jag idag både rattat en buss och en sopbil. Det känns stort (de är ju väldigt stora fordon!) och förutom själva den känslan var det intressant att själv uppleva hur det funkar, när fordonen självt i stort sätt bestämmer vad den drivs av och den tystnad som är i både bil, buss och sopbil. Tystare fordon är allt viktigare i stadsmiljö för att allt ska kunna funka ihop. Mycket bra och lärorik dag med andra ord!

/Anneli

Viewing all articles
Browse latest Browse all 49

Latest Images